قالب وردپرس
خانه / آموزش ابتدایی / کمک آموزشی / دست سازه / دست سازه ی قطار ریاضی

دست سازه ی قطار ریاضی

یادگیری و درک ریاضیات در هر پایه ای نیازمند درگیر شدن دانش آموزان با موضوع است و حضور فعال آنان را می طلبد. استفاده از دست سازه ها و اشیای فیزیکی یکی از روش های مؤثر در فعال نمودن دانش آموزان در فرایند یادگیری است که به درک روابط و مفاهیم ریاضی کمک می کند. انجمن ملی معلمان ریاضی (NCTM) استفاده ازدست سازه ها را درآموزش ریاضیات در چندین دهه، مورد تشویق قرار داده است. ارزش دست سازه ها از سال ها پیش مشخص شده است. اما معلمانی هستند به استفاده از آن ها در تدریس کاهلی می کنند.

 تعریف دست سازه: دست سازه ها در شکل های متنوعی ظاهر می شوند و اغلب به صورت اشیای فیزیکی تعریف می شوند که به عنوان ابزارهای تدریس مورد استفاده قرار می گیرند تا دانش آموزان را با یادگیری عملی ریاضی درگیر کنند. (بوگان، هارپر و وایت میر، ۲۰۰۲)
دست سازه ها به سه شکل یافت می شوند:
۱) دست سازه های ساخته نشده که با ابزارهای در دسترس، توسط معلم و دانش آموز ساخته می شوند.
۲) دست سازه های ساخته شده که توسط شرکت های صنایع آموزشی تهیه می شوند.(صرف هزینه!)
۳) دست سازه های مجازی که شباهت زیادی به دست سازه های فیزیکی دارند و در محیط رایانه یافت می شوند.

پیشنهاد
تلفیقی عمل کردن را فراموش نکنید؛ زنگ هنر را غنیمت بشمارید. برای ساخت دست سازها از زنگ هنر استفاده کنید؛ اینگونه با یک تیر سه-چهارتا نشان را می زنید؛ به عنوان مثال اولاً دست سازه را ساختید، دوماً فعالیت زنگ هنر را با یک موضوع تلفیقی انجام داده اید، سوماً هر کس برای خود یک دست سازه دارد. (اصل مالکیت) چهارماً که از همه مهمتر است خود شما هیچ هزینه ای نکرده اید چون بچه ها وسایل و لوازم ساخت دست سازه را تهیه کرده اند و علاوه برهمه ی اینها با این کار شیرینی هنر را به کلاس خوشمزه!!! ریاضی اضافه می کنید.

اهمیت دست سازها
از دیدگاه مویر، دست سازه ها ابزارهایی هستند که ایده های انتزاعی ریاضیات را به طور صریح، روشن، عینی و محسوس نمایش می دهند. استین و بووالینو نیز دست سازه ها را به عنوان یکی از راه هایی که ریاضیات را برای دانش آموزان با معنا می کنند، معرفی کرده اند.

قطار ریاضی

مخاطبین: دانش آموزان اول، دوم، سوم، چهارم ،(پنجم؛ نه دیگه تا همون چهارم)
وسایل مورد نیاز: مقوا، کاغذ رنگی، لیوان یکبار مصرف، نی نوشابه و یا هر سیخ دیگری، چسب نواری نروماده و هر چیز دیگری که به خواست شما بستگی دارد.
طرز ساخت: تمامی روند کار با توجه به تصویر گویا می باشد.
توضیحات: هر طرف از قطار مورد نظر کارکرد مختص به خود را دارد؛ در یک طرف دانش آموزان اعمال جمع و تفریق را به طور کاملاً عینی و ملموس به کمک بسته ها انجام می دهد و در طرف دیگر ایشان می تواند تمامی اعمال چهارگانه (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) را انجام دهد.(اصل تکرار و تمرین)

دست سازه2

دست سازه 1


مطلب پیشنهادی

دست سازه آبُک

« به نام مهربان ترین » دست سازه ی ریاضی دست سازه ی ریاضی آبُک …

۱۸ نظرات

  1. از بین مطالب وبتون دست سازه ی قطار ریاضی رو واقعا دوست داشتم. خیلی جالب بود.

  2. با عرض سلام و ادب حضور همکاران گرامی و تشکر از درج مطالب مفید علمی و تصاویر — بنده داور ، مدرس ، عضو گروه های آموزشی و کمیته کیفیت بخشی به طرح جابر بن حیان در استان کرمانشاه هستم . در صورت تمایل شما ، بنده مایل به اشتراک گذاشتن اطلاعات در این زمینه جهت استفاده از تجارب یکدیگر در بالابردن کیفیت طرح های جابر بن حیان ، خوارزمی ، سازه های ماکارونی (دانش آموزی – دانشجویی ) – علوم آزمایشگاهی – رباتیک و ساخت گلایدرهای پروازی هستم .
    تلفن همراه : ۰۹۱۸۲۷۷۱۵۴۸ + تلگرام ((( رامین کسرائی )))
    ( دانش آموزان سراسر کشور جهت سوال در مورد طرح های یاد شده و راهنمایی در ساخت عملی می توانند با شماره همراه تماس بگیرند )
    شایان ذکراست ، اینجانب مدرس سخت افزار کامپیوتر – الکترونیک – رباتیک – سازه های هواپیمای بدون سرنشین دارای موتور پیستونی و الکتریکی ، گلایدر و رادیو کنترل آنها وساخت سوخت این سازه ها نیز هستم .

  3. با اجازت کپیش کردم به پروژه ام

  4. ممنون از مطالب بسیار مفیدتون

  5. از اینکه مطالب سایت شمارو مطالعه کردم بسیار لذت بردم

  6. مطالب آموزنده ای در سایتتون قرار دادید

  7. خیلی بانمک و خلاقانه ساخته شده

  8. به بقیه هم پیشنهاد میکنم این سایت رو دنبال کنن

  9. خیلی عالی بود
    ممنون بابت سایت عالیتون

  10. مطالب سایت عالیه.ممنون از شما

  11. تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید

  12. من همیشه مطالب شما رو دنبال میکنم خیلی عالی هست مطالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *