قالب وردپرس

مخروط یادگیری (۲)

« به نام مهربان ترین »

مخروط یادگیری یا هرم یادگیری

پیرامون مخروط یادگیری (Cone of Learning) یا مخروط تجربی (Cone of Experience) ادگار دیل ( Edgar Dale ) که هرم یادگیری نیز ترجمه شده در پستی تحت عنوان هرم یادگیری (۱) توضیحاتی مختصر داده شد که بیشتر فراگیران را مخاطب خود قرار ‌داده است. در این پست کمی بیشتر با آن آشنا می‌شویم که فرادهندگان را مورد خطاب قرار می‌هند.

قبل از اینکه به مخروط یادگیری بپردازیم ابتدا سه روش آموزشی زیر را با فرض آموزش مباحث هندسی کتاب ریاضی در نظر بگیرید:

  1. برای آموزش دانش آموزان را به کاری وا می‌داریم؛ مثلاً آن‌ها را با یک مربع یک‌دریک راهی حیاط مدرسه می‌کنیم تا مساحت هر شکل مستطیلی را که پیدا کردند، اندازه بگیرند. یا اینکه احجام هندسی را در زنگ هنر بسازند و بعد آن‌ها را با حبه‌های قند پرسی به ضورت منظم پُر کنند تا حجم تقریبی آن را به دست بیاورند.
  2. برای آموزش همان مفهوم این‌بار از تعدادی اسلاید آموزشی استفاده می‌کنیم. یا زمانی را به تماشای یک فیلم آموزشی می‌نشینیم.
  3. و در آخر اینکه از هیچ یک از شیوه‌های مذکور استفاده نمی‌کنیم و فقط محدود به کنفرانس کنار تابلو کلاس می‌مانیم.

اکنون نظر شما چیست؟ به نظر شما یادگیری در کدام یک از روش‌های زیر، مؤثر واقع خواهد شد؟ آیا اگر تنها به شیوه های گفتاری برای آموزش بسنده کنیم راه درستی را پیموده‌ایم؟

پُر واضح است که در یک آموزش نباید محدود به یکی از این سه شیوه بود بلکه باید از هر سه‌ی آن‌ها در یک روند منطقی استفاده کرد. همان طور که مشاهده کردید روش اول توانایی درک و پیوند میان نمادها و نشانه‌های ذهنی را ندارد ( ذهنی، ایستا و انتزاعی ) اما در روش دوم و بیشتر از آن روش سوم، محور آموزش صورتی ملموس، دیدنی، شنیدنی، چشیدنی، بوییدنی و به طور کلی واقعی دارد. ( عینی، پویا  و قابل لمس )

ارتباط مخروط یادگیری این مثال ها چیست؟

به تصویر مخروط یادگیری ادگار دیل خوب نگاه کنید تا خود متوجه این موضوع شوید.مخروط یادگیری

در سمت راست مخروط و در محیط زرد رنگ توانایی های بدست آمده مبتنی بر سطح های مخروط را مشاهده می نمایید.

  • در سطح خواندن و شنیدن از مخروط، فراگیر می‌تواند داده‌های دریافتی را : لیست نماید، شرح بدهد و تعریف و توصیف کند.
  • در طبقه‌های پایین‌تر که شامل مشاهده و حضور می‌شود، فراگیر می‌تواند داده‌های دریافتی را : نمایش بدهد، انجام بدهد، به کار ببندد.
  • در چهار طبقه ی پایینی مخروط که شامل شرکت، طراحی و تجربه می‌شود، فراگیر می‌تواند: تجزیه و تحلیل نموده، تولید نماید، ارزیابی و تعریف کند. در پایین ترین طبقه و بالاترین طبقه “تعریف کردن” را می بینیم. این هردو ممکن است هم سو نباشند. جهت بالایی در سطح خواندن و شنیدن ورودی است. در این جهت تعریف به کاربر تحمیل می‌شود و او همانند یک ضبط صوت آن را فراگرفته و بازپس می‌دهد. جهت طبقه‌های پایینی خروجی است. این تعریف کردن مبتنی بر برداشت و درک و فهم و تجزیه و تحلیل فراگیر و آفریده ی خود اوست. پس نباید این دو گونه تعریف را یکی دانست!

در سمت چپ مخروط داستان دیگری در جریان است. سمت چپ خروط به رنگ سبز، طبقه‌های یادگیری مبتنی بر مخروط یادگیری را جاسازی نموده است.

  • افراد ۱۰% از آنچه می‌خوانند  را به یاد می‌آورند زمانی که مطلبی را می‌خوانند.
  • افراد ۲۰% از آنچه می‌شنوند را به یاد می‌آورند زمانی که به یک سخنرانی گوش می‌دهند.
  • افراد ۳۰% از آنچه می‌بینند را به یاد می‌آورند زمانی که تصویری را مشاهده می‌کنند.
  • افراد ۵۰% آنچه می‌بینند و می‌شنوند را به یاد می‌آورند زمانی که فیلم می‌بینند.
  • افراد ۷۰% آنچه می‌گویند و می‌نویسند را به یاد می آورند زمانی که صحبت می‌کنند و در بحث گروهی شرکت می‌کنند.
  • افراد ۹۰% آنچه انجام می‌دهند را به یاد می‌آورند زمانی که خودشان تمرین می‌کنند.

همیشه به یاد داشته باشیم؛

Do The Real Thing

* دانش را در زندگی به کار ببندیم. *

 

مخروط یادگیری

در ادامه اینفوگراف مقایسه ی روش تدریس فعال  با روش تدریس سنتی طبق هرم یادگیری ادگاردیل را قرار داده ایم. ترجمه ی این اینفوگراف توسط سایت روش تدریس انجام گرفته است.

اینفوگراف مخروط یادگیری

  مشاهده اینفوگراف

  رفتن به منبع اینفوگراف

 

در پناه حق

مطلب پیشنهادی

مجموعه هدیه های آسمانی

هیچ قداستی در عالم جز در ارتباط با ذات اقدس و کبریایی پروردگار متعال ایجاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *