قالب وردپرس

هرم یادگیری (۱)

«به نام مهربان ترین»

هرم یادگیری ادگار دیل

  • چطور میتوانیم ۹۰% از آموخته‌هایمان را به خاطر بسپاریم؟
  • بررسی میزان اثر گذاری هر کدام از روش های یادگیری در مغز ما
  • یادگیری مهارتی که یاد گرفتن اون می تونه موفقیت ما رو چند برابر سریعتر کنه.

هرم یادگیری چیست؟ تا حالا براتون این سوال پیش اومده که چه جوری درس بخونیم، یا مطالعه کنیم تا مطالب رو خوب و کامل یاد بگیریم؟ موضوع این مقاله همینه! پس با ما همراه باشید تا ببینیم چیکار کنیم که روی مطالب درسی و غیر درسی خوب مسلط بشیم.

سالها قبل ادگار دیل مخروطی رو معرفی کرد و مفهوم جدیدی رو به مهارت یادگیری اضافه کرد که به هرم یادگیری معروف شد.

در نوک هرم که کمترین عرض را دارد دو روش رایج یادگیری یعنی خواندن متن و شنیدن سخنرانی قرار دارند که میزان ماندگاری آن‌ها در حافظه پس از گذشت زمان، ۱۰ و ۲۰ درصد مطالب است. شاید به همین دلیل است که پس از سال‌ها نشستن پای منابر و جلسات وعظ هرچه تلاش می‌کنیم مطالب را به خاطر بیاوریم یا بازگو کنیم نمی‌توانیم.

پس وقتی می‌نشینید و یه چیزی رو میخونید، و برای اولین بار با مفاهیمش آشنا می‌شید، تنها ده درصد از پروسه‌ی یادگیری شما تکمیل می‌شه. و وقتی که سر کلاس درس معلمتون یه مطلبو میگه و گوش می‌کنید، بیست درصد از پروسه یادگیری شما انجام میشه! بله درسته! فقط بیست درصد!

اما استفاده از قوه بینایی و ترسیم تصاویر و اشکال از موضوع آموزش، وضع را بهبود می‌دهد. تصاویر از نوع عکس، فیلم، انیمیشن و غیره می‌توانند ماندگاری ۳۰ تا ۵۰ درصد در حافظه داشته باشند.

خب حالا اگه بعد از کلاس بشینید و توی خونه چند تا کلیپ و فیلم آموزشی پای تلویزیون راجب اون مبحث نگاه کنید چی؟ توی این شبکه‌ها انواع برنامه‌های آموزشی هست که انصافا بعضیاشون خیلی خوبن. اینطوری هم حداکثر پنجاه درصد از پروسه یادگیری شما انجام میشه. ولی خیلی خوبه که به دنبال این روش برید! چه جوری؟ مثلا اگر آتشفشان‌ها رو سر کلاس بهتون درس دادن توی اینترنت دنبال مثال‌هایی تصویری از آن توی طبیعت و دنیا بگردید! اینطوری هم شهودتون تقویت میشه هم مباحث بیشتر جا میفته! توی دوره زمونه ما هیچ علمی مخفی نیست! این فضای مجازی با همه خطراتش میتونه یه منبع عظیم کسب دانش باشه! پس سرچ کنید توی گوگل و هر سوالی دارید ازش بپرسید!

در مجموع، همه روش‌های قبل را غیرفعال یا کنش‌پذیر می‌نامند و روش‌های فعال و کنشگر عبارتند از مباحثه و پرسش و پاسخ ، کارگاه آموزشی درباره موضوع آموزش، و درنهایت اقدام به آموزش موضوع به دیگران که می‌توانند بیش از ۷۰ تا ۹۰ درصد ماندگاری در یاد و حافظه را داشته باشند.

کسب تجربه‌های عملی؛ مثلا اگر در مورد طرز کار قرقره‌های ثابت و متحرک یه چیزی توی کتاب خوندید و سر کلاس یاد گرفتید و حتی سوال حل کردید راجع بهش، وقتی توی محیط آزمایشگاه و زندگی روزمره با قرقره‌ها کار کنید تازه میاد دستتون داستان در واقعیت چیه. به قول معروف “شنیدن کی بود مانند تجربه کردن!”.

و اما آخرین قسمت؛ این قسمت معجزه میکنه! شنیدید که میگن زکات علم منتشر کردنشه؟ این جمله واقعا حکیمانست. وقتی توی بحث‌ها و گروه‌های درسی می‌نشیند و تبادل نظر می‌کنید و با هم سوال حل می‌کنید، تا ۷۰-۹۰ درصد از پروسه یادگیری شما تکمیل میشه! وقتی دارید واسه یه نفر یه چیزو توضیح می‌دید، داشته‌های ذهنیتون نظم و ترتیب پیدا میکنه و اگر قسمتی از یادگیریتون ناقص بوده، میفهمید (احتمالا موقع توضیح دادن دچار لکنت میشید) و بعدا میتونید کاملش کنید.

پس از این به بعد اگر خواستید مطلبی را هرگز فراموش نکنید، آن را به دیگران آموزش دهید. ( حتی به عروسک خود)


در فیلم زیر بعد از معرفی هرم یادگیری ادگار دیل  و همچنین نقشه ی ذهنی تونی بوزان به “شیوه های صحیح مطالعه” می پردازد. (گرفته شده از سیمنارما)

 

 

در پناه حق

مطلب پیشنهادی

مجموعه هدیه های آسمانی

هیچ قداستی در عالم جز در ارتباط با ذات اقدس و کبریایی پروردگار متعال ایجاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *